Onlangs hebben wij voor de eerste keer besteld bij Butlon! Lees hier wat Butlon is én lees de review over onze bestelling.
Wat is Butlon?
Butlon is een online supermarkt. Maar sommige producten verkopen ze met flinke korting. Soms omdat de producten (bijna) over de datum zijn, en soms gewoon omdat ze in de aanbieding zijn.
Bestellen bij Butlon
Mijn man en ik hebben beiden uitgebreid de website bekeken. Wat wilden we bij deze winkel gaan kopen? Vooral vlees? Of vooral lekkere dingen? Het werd uiteindelijk een combinatie van alles. Zowel huishoudelijke producten, als voorraadkastproducten, als diverse producten uit de vriezer – denk aan vlees, vis, croissantjes en ijs. In totaal bestelden we voor ruim € 100 aan boodschappen. Daar kwam € 2,95 bij aan servicekosten én € 2,95 aan bezorgkosten. Bestel je voor minder dan € 70? Dan betaal je zelfs € 6,95 aan bezorgkosten (en ja, de servicekosten komen daar ook nog bij, want die betaal je altijd).
Tegen een extra betaling konden we kiezen voor een korter tijdvak (bijvoorbeeld voor het tijdvak 12.00 – 18.00, in plaats van 14.00 -22.00), maar dat hebben wij niet gedaan. Er is toch vrijwel altijd iemand thuis, en ik vond de service- en bezorgkosten (2x € 2,95) al genoeg. De gratis opties voor tijdvakken waren 9.00 – 17.00 en 14.00 – 22.00.
Onze bestelling bij Butlon
De avond van tevoren kregen we keurig een mailtje met een track en trace code. Helaas stond daar nog geen drie-uurs-tijdvak in, wat wel was beloofd. Nog steeds stond er het zeer ruime tijdvak dat wij zelf hadden aangegeven. Pas de volgende ochtend toen ik opnieuw op de link klikte, zag ik een tijdvak van drie uur staan. Wel kon je goed de verwachte aankomsttijd van de bezorger volgen en de bestelling werd keurig op tijd geleverd.
De bestelling kwam binnen in grote dozen met het logo van Butlon erop. In de grote dozen zaten kleinere witte dozen of losse zakken met producten. We hadden voornamelijk diepvriesproducten besteld bij Butlon, en alles was nog helemaal bevroren. We hadden geen gekoelde producten besteld, en ook geen verse producten.
Tijdens het uitpakken van de boodschappen viel me al snel één ding op; er staat niet op alle (diepvries)producten wat het is. Zo maakte ik een doos open waarin vlees verpakt zat – tenminste, dat dacht ik. Het zag eruit als schnitzels. Het bleken de visschnitzels te zijn die ik had besteld, maar dat stond nergens vermeld.
Ontbrekende artikelen
In de bestelling die wij ontvingen, ontbraken enkele artikelen. Deze bleken door omstandigheden toch niet op voorraad te zijn. De vrouw van de klantenservice gaf aan dat de artikelen waarschijnlijk beschadigd waren; bijvoorbeeld de zonnebloemolie kan nogal snel kapot gaan, waardoor die onverwachts niet op voorraad was. Kan gebeuren natuurlijk. Normaal gesproken ontvang je hierover bericht nadat de bestelling verzameld is, maar die e-mail hadden wij vanwege een storing ook niet ontvangen. Ook dat kan gebeuren.
Wat ik dan wel erg jammer vind, is dat je het bedrag teruggestort krijgt op je rekening en dat er verder niets aan te doen valt. Je kunt niet de producten alsnog toegestuurd krijgen als ze weer op voorraad zijn. Wat je wel kunt doen is deze producten opnieuw bestellen, maar dan moet je wel weer opnieuw service- en bezorgkosten betalen. Daar kon de klantenservicemedewerker niets aan veranderen. Dit zou betekenen dat ik voor het nabestellen van deze producten zowel € 2,95 aan servicekosten, als € 6,95 aan bezorgkosten (voor een bestelling onder €70) moet betalen. Dat is maar liefst € 9,90 bij elkaar! Dat ga ik natuurlijk niet doen! Het zou een stuk klantvriendelijker zijn als ze deze bezorging gratis zouden aanbieden.
Bovendien hadden wij ons voorgenomen om voor ongeveer € 100 aan boodschappen te bestellen, en daardoor hebben we bepaalde producten niet besteld. Als we hadden geweten dat enkele producten zouden ontbreken, dan hadden we de andere producten natuurlijk wel besteld. Zo twijfelde ik tussen bepaalde kipproducten en heb ik er uiteindelijk één van gekozen; maar die is niet geleverd. Als ik daarnaast ook een ander kipproduct had besteld, dan had ik dat in elk geval kunnen klaarmaken voor het avondeten. (Maar dan was onze bestelling te duur geworden en als alles wél was geleverd, dan had het niet in de vriezer gepast.) Maar nu had ik pech en had ik gewoonweg geen kip.
Review Butlon
Over het algemeen ben ik tevreden over Butlon. De producten zijn goed, de prijzen zijn (vaak) een stuk lager dan in de supermarkt. (En als ze duurder zijn dan op andere plaatsen, dan zou ik het artikel niet bestellen bij Butlon, maar gewoon in de supermarkt kopen.)
Waar wel nog veel verbetering mogelijk is, is bij de communicatie. Naast de ontelbare spelfouten op de website (vooral de dt-fouten), kan de communicatie én klantvriendelijkheid ook beter. De communicatie is niet op orde en voor fouten zouden klanten meer gecompenseerd moeten worden dan alleen het teruggestorte bedrag.
Of ik er in de toekomst nog eens ga bestellen? Dat zou goed kunnen. Maar dan bestel ik wat extra’s omdat ik ervan uit zal gaan dat er artikelen ontbreken. Wel zou ik altijd zorgen dat de bezorgkosten € 2,95 zijn en zal ik altijd voor meer dan € 70 bestellen, want omdat je daarnaast ook nog € 2,95 aan servicekosten hebt, betaal je behoorlijk wat extra voor je bestelling – vind ik. Ik vind het in elk geval niet het geld waard om er voor minder dan € 70 te bestellen; of er moet wel een héle goede aanbieding zijn.
En misschien zou ik zelfs wachten tot ik voor een heel hoog bedrag kan bestellen, denk aan € 150. Pas vanaf zo’n bedrag vind ik het waard om voor afgeprijsde boodschappen € 5,90 aan service- en bezorgkosten te betalen.
Zou ik het aanraden? Dat ligt eraan wat je nodig hebt. Verse groenten? Daarvoor zou ik een andere winkel kiezen. Eieren? Tja, die zijn nogal breekbaar en zou ik niet zomaar via een bezorgdienst in grote dozen thuis laten bezorgen. Ben je op zoek naar goedkoper vlees of vis en heb je een grote vriezer? Dan zou ik het wél aanraden.
Meer lezen over besparen op je boodschappen?
- Besparen op je boodschappen dankzij Foodello
- Is Nettorama goedkoop?
- 4 andere manieren om geld te besparen op je boodschappen
- Waarom ik bij de Nettorama boodschappen doe; het is daar écht goedkoper
- Lidl TooGoodToGo
- Butlon: goedkoper online boodschappen doen