Ga naar de inhoud

Besparen op kosten koper

  • door
besparen op kosten koper - extra kosten huis kopen

Zo’n zes weken geleden kochten wij een nieuwe woning. En dat was eigenlijk helemaal niet ons plan dit jaar. Maar we hebben altijd gezegd: als in die ene straat een van die vier huizen te koop komt, dan zouden wij daar wel willen wonen. Dus toen we via via hoorden dat een van die huizen in de verkoop zou gaan en dat de verkoopprijs voor ons haalbaar zou zijn, hebben we bij het huis aangebeld. Nog geen twee weken later was de koopovereenkomst getekend – en een paar dagen later gingen we op vakantie. Omdat alles zo snel geregeld moest worden, was het niet mogelijk om veel te besparen op de kosten koper.

Wat betekent kosten koper?

Gemiddeld ben je zo’n 5% van de aankoopprijs kwijt aan kosten koper. Daaronder vallen onder andere de overdrachtsbelasting en notariskosten, maar ook de kosten voor de aanvraag van de hypotheek, de makelaarskosten, bankgarantie en taxatiekosten worden vaak gezien als kosten koper.

Koop je een huis van € 300.000? Dan zijn de kosten koper vaak tussen € 12.000 en € 18.000. Koop je een huis van € 500.000? Dan ligt dat bedrag tussen € 20.000 en € 30.000. Dat is een flink bedrag! En wat krijg je ervoor? Nou, eerlijk gezegd vind ik dat je er niets voor krijgt. De waarde van je huis gaat er niet mee omhoog, en het zijn alleen maar kosten die je moet maken voor het administratieve deel van de aankoop van een woning. Wat betaal je dan precies aan kosten koper?

Voorbeeld kosten koper: aankoopprijs € 300.000.

Overdrachtsbelasting (2% van de koopsom): € 6000.

Bouwkundige keuring: € 400

Taxatiekosten: € 600

Kosten NHG (0,6% van aankoopprijs): € 1800

Notariskosten: € 1250

Advies- en bemiddelingskosten: € 2500

Bankgarantie (1% van het garantiebedrag): € 300

Makelaarskosten (aankoopmakelaar, gemiddeld 1,5% van de koopsom): € 4500

Totaalprijs: € 17.350

 Nog een voorbeeld kosten koper: aankoopprijs € 500.000

Overdrachtsbelasting (2% van de koopsom): € 10.000

Bouwkundige keuring: € 400

Taxatiekosten: € 600

Notariskosten: € 1250

Advies- en bemiddelingskosten: € 2500

Bankgarantie (1% van het garantiebedrag): € 500

Makelaarskosten (aankoopmakelaar, gemiddeld 1,5% van de koopsom): € 7500

Totaalprijs: € 22.750

Nog meer kosten, bij verkoop eigen woning: (voorbeeld bij verkoopprijs € 300.000).

Makelaarskosten (gemiddeld 1,1 % van de verkoopprijs): €3300

Taxatiekosten woning (kan nodig zijn voor overbruggingshypotheek): € 600

Fotograaf: € 300

Uiteraard zijn niet alle bovenstaande bedragen altijd verplicht. Misschien heb jij geen officiële taxatie nodig, maar is een digitale taxatie voldoende. Misschien heb jij geen bankgarantie nodig. Of misschien koop jij een vrij nieuwe woning en vind je een bouwkundige keuring niet nodig. In sommige gevallen ben je vrijgesteld van overdrachtsbelasting en dat kan een groot verschil maken! Of koop je het huis zelf, zonder aankoopmakelaar? Dat scheelt ook in de kosten.

Ben je daarentegen zzp’er? Reken dan maar zo’n € 1000 extra voor de aanvraag van je hypotheek. Wil je je woning op Funda verkopen? Ook dat zorgt voor extra kosten.

Besparen op kosten koper

Als we al langere tijd op zoek waren geweest naar een woning dan had ik me al wel in meer onderwerpen verdiept: notariskosten, hypotheekaanvragen voor zzp’ers, bedrijven die bouwkundige keuringen verrichten en meer… Maar aangezien we eigenlijk niet van plan waren om te verhuizen én alles snel geregeld moest worden vanwege onze vakantie, hebben we niet lang gezocht. Het was vooral belangrijk dat het snel geregeld werd (en geloof me, het is lastig om een taxateur te vinden tijdens de bouwvak – dan maar iets meer betalen) zodat we de hypotheek rond konden krijgen.

Als je wat langer rondzoekt, kun je de prijzen van bijvoorbeeld notarissen vergelijken om te besparen op kosten koper. Of je kunt prijzen van zowel aankoop- als verkoopmakelaars vergelijken. (Dat hebben wij gelukkig nog wél kunnen doen en door te onderhandelen hebben we daarop nog wat bespaard!)

Geschrokken van al deze kosten? Ik eigenlijk wel, omdat je – zoals ik eerder aangaf – dit eigenlijk alleen maar betaalt om alles (administratief) te regelen. Een (groot) deel van deze kosten kan via de notaris betaald worden en hoef je niet zelf over te maken aan de makelaar of taxateur – maar dat geldt niet voor bijvoorbeeld de foto’s of de bouwkundige keuring.

Maar denk je dat je nu alle kosten hebt gehad? Nee hoor! Denk maar eens aan de dubbele lasten die je gaat hebben – als je al een huur- of koopwoning had – voordat je in je nieuwe woning gaat wonen. Zorg maar dat je daar ook voor gespaard hebt, want die dingen kun je niet van je hypotheek betalen!