Deze Dryly-review is geschreven door een vriendin. Haar vijfjarige zoontje heeft de Dryly® plaswekker gebruikt om ook in de nacht zindelijk te worden.
Ons zoontje van vijf was overdag zindelijk, maar in de nacht nog niet. Toen zijn jongere zusje eerder zindelijk was in de nacht dan hijzelf, begon hij dat vervelend te vinden. Hij wilde dat ook! Na enkele pogingen van onszelf (gewoon zonder luier laten slapen, of als we zelf naar bed gaan wakker maken om te plassen) hebben we uiteindelijk besloten om een plaswekker aan te schaffen. We kochten een plaswekker van Dryly en je leest hier onze review.
Wat is Dryly?
De Dryly® plaswekker bestaat uit een plaswekkeralarm (dat bestaat uit een zender en een ontvanger) en een speciaal plaswekkerbroekje
. De zender wordt bevestigd aan het onderbroekje. Als er urine in het onderbroekje komt, gaat het alarm af zodat het kind wakker wordt en op de wc verder kan plassen.
In het plaswekkerpakket van Dryly zit daarnaast een knuffelbeer die Wizzu heet. Hierin wordt het alarm (de ontvanger) geplaatst. Op het moment dat het alarm afgaat moet je Wizzu schudden om ervoor te zorgen dat het alarm stopt. Hierdoor moet het kind écht wakker worden en kan het daarna naar de wc gaan om verder te plassen.
Daarnaast kun je het plaswekkeralarm ook koppelen aan een app, waarbij je kind punten kan verdienen.
Vergoeding
In sommige gevallen krijg je een plaswekker (deels) vergoed door een aanvullende verzekering. Ik raad je wel aan om van tevoren contact op te nemen met je verzekering. Zo vergoeden sommige verzekeringen pas een plaswekker als je kind zes jaar of ouder is. Vaak zijn er ook nog andere voorwaarden waar je aan moet voldoen. Dankzij onze aanvullende verzekering bij CZ kregen wij het gehele bedrag van de aankoop terug. Hoewel ons zoontje pas vijf jaar was, bleek er bij CZ geen leeftijdsgrens te zijn. Wel was er een limiet wat betreft het aantal broekjes, want er werden maar drie broekjes vergoed. Ook de trilfunctie van de plaswekker werd bijvoorbeeld niet vergoed volgens de klantenservicemedewerker van CZ. Op hun website is daar niets over te vinden.
Ontvangst en installatie
Begin juni hebben we het plaswekkerpakket besteld. Twee werkdagen later ontvingen we het pakket en de volgende dag hebben we het met mijn zoontje uitgepakt. Wat was hij enthousiast! De knuffel en de rest van het pakket zaten verpakt in een kleurrijke doos en mijn zoontje wilde dolgraag meteen met alles aan de slag!
Helaas konden we niet gelijk beginnen. Om de plaswekker op te laden was een bepaalde oplaadkabel nodig, maar die zat er niet bij én hadden wij niet in huis. Omdat we eerst nog een losse kabel moesten kopen (dat kon gelukkig gewoon bij de Action) duurde het nog een paar dagen langer voordat we met de plaswekker aan de slag konden.
De installatie was niet zo gemakkelijk als we hadden gehoopt. De uitleg in het informatieboekje was erg onduidelijk. Gelukkig liep het vanzelf toen we de app eenmaal aan het installeren waren.
Gebruik
Toen we twee nachten bezig waren met de plaswekker merkten we dat ons zoontje helemaal overstuur werd van het geluid van Wizzu. Het geluid moet natuurlijk luid genoeg zijn om een kind wakker te maken, maar het geluid vonden wij extreem hard. Gelukkig zit er een optie op om het geluid zachter te zetten, of zelfs uit. En hoewel we dat elke avond keurig deden, gebeurde het regelmatig dat het alarm midden in de nacht tóch op zijn hardst afging als er een plasongelukje was gebeurd. (Mijn man en ik werden wakker van het geluid van het alarm, terwijl ons zoontje een verdieping hoger slaapt en alle deuren gesloten zijn. Dat zegt wel iets over het volume…)
Sommige nachten ging het alarm wel in stilte af, maar op het moment dat mijn zoontje was gaan plassen in de badkamer werd de connectie tussen de zender (op zijn onderbroekje) en de ontvanger (in de knuffel) verbroken. Elke keer als hij terugkwam in zijn slaapkamer begon Wizzu na ongeveer een minuut in het Engels te praten om te laten weten dat hij opnieuw verbonden was. Zelfs als het geluid uit stond. (De medewerker van de klantenservice van Dryly die ik hierover sprak kon me overigens niet vertellen of dat zo hoorde of niet). Omdat mijn zoontje bang werd voor het geluid van Wizzu, durfde hij niet meer alleen terug naar zijn kamer toe en moesten wij hem altijd helpen. Het was juist de bedoeling dat hij (uiteindelijk) dankzij deze plaswekker zélf ’s nachts naar de wc zou gaan en ons niet wakker hoefde te maken.
Daarnaast werkte de ontvanger niet altijd goed; op het moment dat het alarm afgaat moet je met Wizzu schudden zodat het alarm stopt en het kind naar de wc kan. Nou, dat alarm stopte soms niet. Niet als mijn zoontje ermee schudde, niet als mijn man dat deed, en ook niet als ik dat deed. Uiteindelijk kregen we het alarm altijd wel stil, door het apparaat uit te zetten of de zender op de ontvanger te bevestigen. Maar dat was natuurlijk niet hoe het zou moeten werken.
Contact met de klantenservice van Dryly
Na contact met de klantenservice kregen we een nieuwe zender en ontvanger opgestuurd, die wel zouden moeten werken. Het geluid zou niet zomaar aan mogen gaan in de nacht en bij schudden moest het alarm uit gaan. Nou, dat tweede klopte wel, maar dat eerste niet. Ik heb het een aantal keer overdag getest (alarm aangezet en geluid uit gezet, uurtje gewacht, zender zelf nat gemaakt en… alarm ging op z’n hardst af). Bovendien hadden we eerst een zender mét trilfunctie, maar bleken we nu een zender zonder trilfunctie te hebben. Als het geluid van Wizzu uit stond, werd mijn zoontje juist wakker op het moment dat de zender trilde. Dat werkte nu dus niet meer…
Na nogmaals contact met de klantenservice te hebben gehad, kregen we weer een nieuwe toegestuurd. Maar dat wilde mijn zoontje eigenlijk niet. Elke keer als we een nieuwe kregen, dan moesten we deze namelijk als nieuwe koppelen in de app, waardoor mijn zoontje opnieuw moest gaan beginnen met punten sparen. Daar zat hij natuurlijk niet op te wachten…
De laatste zender die we toegestuurd hebben gekregen hebben we daarom uiteindelijk niet gebruikt. Mijn zoontje was al meerdere nachten droog gebleven en de enkele keren dat hij wel ’s nachts moest plassen werd hij daar uit zichzelf wakker van!
Conclusie van deze Dryly review
Ondanks het gedoe rondom de installatie en de nieuwe apparaten die we kregen, is mijn ervaring met Dryly wel positief. Waarom? Omdat mijn zoontje nu, zo’n zes weken na het eerste gebruik, de meeste nachten droog is! De Dryly plaswekker heeft dus geholpen!
De klantenservicemedewerkers van Dryly met wie ik contact heb gehad waren vriendelijk, maar leken zelf niet echt te weten hoe het product werkt. Dat verbaasde me, omdat ze maar één product verkopen. Dat komt niet echt professioneel over, net als de (spel)fouten die in de informatieboekje staan en de ingewikkelde uitleg in datzelfde boekje. De communicatie zou zoveel beter kunnen.
Wat ik fijn vond aan de Dryly broekjes is dat je ze op 60 graden kunt wassen én dat ze in de droger mogen! Daardoor hadden we genoeg aan drie broekjes.
Of ik het zou aanraden naar aanleiding van deze Dryly review? Daar twijfel ik aan. Als je de plaswekker vergoed krijgt door je zorgverzekering dat zou je het kunnen proberen. Zzelf zou ik er nooit zoveel geld voor betalen. De apparaten die niet (goed) werkten en de slechte communicatie zijn dat geld niet waard.
Maar: het heeft wél gewerkt, want na zes weken al is mijn zoontje vrijwel elke nacht droog!