Dat er bij het kopen van een huis veel geregeld moest worden, dat hadden we wel verwacht. Maar dat er zóveel geregeld moest worden én dat er elke keer extra kosten bij kwamen – ondanks dat wij dachten dat we ons goed ingelezen hadden – dat viel elke keer toch weer tegen. Welke extra kosten heb je als je een huis gaat kopen? Hier lees je welke extra kosten wij hebben gehad.
Kosten koper
In een eerder blog legde ik al uit wat de kosten koper zijn bij de aankoop van een woning (en hoe je hier misschien op kan besparen). Dit zijn extra kosten die je moet maken om een huis te kopen. Deze kosten variëren vaak van zo’n € 10.000 tot € 30.000.
Overbruggingshypotheek
We hadden er nooit bij stilgestaan dat er een overbruggingshypotheek nodig zou zijn voor de aankoop van een nieuwe woning. Ik dacht altijd; je hebt de hypotheek op je oude woning, en een hypotheek op je nieuwe woning. Boy I was wrong. Dat gaat waarschijnlijk wel zo als je geen overwaarde hebt op je oude woning, maar omdat wij dat wel hadden en deze overwaarde nodig hadden om de nieuwe woning te financieren, hadden wij een overbruggingshypotheek nodig. Dat betekent dat je van de ene sleuteloverdracht (van je nieuwe woning) tot de andere sleuteloverdracht (van je oude woning) niet twee, maar drie hypotheken hebt lopen. Ai, dat viel even tegen. In ons geval gaat het in totaal om duizenden euro’s per maand, en omdat we ook nog eens een kluswoning hebben gekocht, gaat het maanden duren… Daar gaat een deel van ons spaargeld! (Gelukkig krijgen we wel hypotheekrenteaftrek over alle drie de hypotheken.)
De rente op een overbruggingshypotheek is hoger dan op een gewone hypotheek, en deze overbruggingshypotheek wordt – in ons geval – in zijn geheel afgelost bij de sleuteloverdracht van onze oude woning.
Wel hebben we ons gerealiseerd dat we blij zijn dat we niet voor een nieuwbouwproject zijn gegaan; in dat geval had de bouw van de woning naar verwachting bijna anderhalf jaar geduurd – en dat betekent dan waarschijnlijk ook anderhalf jaar drie hypotheken… Ik geloof niet dat er dan nog wat van onze spaarrekening over was gebleven. Gelukkig hebben we niet op dat nieuwbouwproject gewacht!
Andere extra kosten
Helaas voor ons waren niet alleen bovenstaande kosten soms een verrassing, we zijn nog meer extra kosten bij het kopen van ons nieuwe huis tegengekomen:
-
Hypotheek aanvragen als zzp’er
Voor een hypotheekaanvraag betaal je als zzp’er meer advieskosten – bij alle offertes of prijsindicaties die we hebben opgevraagd, was het bedrag ongeveer € 1000 extra, in vergelijking met een hypotheekaanvraag voor mensen die in loondienst waren. We wisten van tevoren dat dit iets duurder zou zijn. Dat we daarbij echter ook nog een – door een onafhankelijke partij opgestelde – inkomensverklaring nodig hadden, dat vertelde niemand ons. Totdat we daar zelf achter kwamen. Deze inkomensverklaring kost gemiddeld € 250. Wij zijn allebei zzp’er. Helaas.
-
Verbouwingsaanvraag
Een architect kost geld. Daar hadden we rekening mee gehouden. Een vergunningsaanvraag bij de gemeente kost ook geld. Dat wisten we ook.
Dat we echter ook constructieberekeningen moesten laten maken van diverse plannen, daar had niemand ons van tevoren iets over verteld. Dat de gemeente vervolgens akkoord ging met onze aanbouw, maar alleen als we een sonderingsonderzoek zouden laten doen – daar had ik echt nog nooit van gehoord – dat hadden we ook niet aan zien komen. In totaal? Weer € 3000 extra om te betalen.
En tja, de verbouwing is pas net begonnen. Er zullen nog wel meer extra kosten bij komen… Gelukkig hebben we daar rekening mee gehouden in onze begroting!